Dat regeringen en bestuurders er een puinhoop van maken wordt voor iedereen steeds duidelijker. Welke "democratisch gekozen" politici het op ieder willekeurig moment ook voor het zeggen hebben, de ene domheid lijkt op de andere gestapeld te worden en de ene na de andere zo betrouwbaar lijkende bestuurder blijkt bij nader inzien een frauderende zakkenvuller, corrupter dan de gemiddelde politieagent in Baribaki.
Geen wonder dat steeds meer mensen gaan nadenken over de
vraag: 'Hoe dan wel?' Hoe zorg je voor een betrouwbaar en rechtvaardig
bestuur? In de loop der tijd is er een keur aan systemen en ideologieën
uitgedacht en in veel gevallen ook toegepast. Het socialisme, het communisme,
het kapitalisme (en nog een hoop ander -ismes) en zelfs de democratie, zijn
allemaal modellen geweest die de bedoeling hadden een werkbare hiërarchische
structuur over de samenleving te leggen. Allen hebben gefaald.
Het verwondert me dan ook dat de meest gangbare vraag nog
steeds is: 'Hoe moet de wereld bestuurd
worden?', in plaats van: 'Moet de
wereld wel bestuurd worden?'
Zou het niet eens tijd worden om in te zien dat ieder hiërarchisch model uiteindelijk verzandt
in onderdrukking en leed onder de bevolking? We hebben er in ons deel van de wereld nu zo'n 20
eeuwen opzitten die gedomineerd waren door allerlei vormen van bestuur en dus
van macht. Kijk de geschiedenisboeken er nog eens op na en zie dat die
geschiedenis bepaald wordt door een aaneenschakeling van ellende als gevolg van
macht en de strijd om macht.
Er was of oorlog,
de strijd om macht die altijd ten koste gaat van de bevolking , of geen oorlog en dat betekende in de
meeste gevallen dat de bevolking zwaar te lijden had onder het gezag van
despoten en heersers.
Ook in deze tijd wordt het nieuws (de geschiedenis van morgen )
bepaald door oorlog en machtsstrijd. Misschien wel meer dan ooit en misschien
heeft de wereldbevolking ook wel meer dan ooit te lijden onder terreur van de technologische
geweldsmachinerie waarover overheden en politiek het monopolie hebben. Kijk
bijvoorbeeld even naar de honderden miljoenen doden door overheidsgeweld in de
afgelopen honderd jaar.
Welbeschouwd zou het voor de hand liggen dat we daar nu toch
onderhand meer dan genoeg van hebben. Dat na twintig eeuwen van chaos en
ellende, oorlog en geweld, uitbuiting en armoede, vervolging en genocide,
mensen toch een keer tot het inzicht zouden komen dat het geen goed idee is om
macht te verlenen aan wie dan ook.
Daarom vind ik het verbazingwekkend dat de idiote
overtuiging dat mensen "leiders"
nodig hebben, nog steeds bestaat. Vrijwel iedereen meent te weten dat een
hiërarchische inrichting van
de samenleving "nou eenmaal bij mensen hoort". Dat
dit noodzakelijk is. Dat het zonder leiders of heersers één grote chaos zou
worden. Dat we zonder overheidsdwang elkaar voortdurend de harses zouden
inslaan, massaal bestelen of zouden laten verkommeren.
In mijn optiek is dat een van de allermafste
overtuigen die er bestaan. Een overtuiging die niet zomaar bestaat, nee, die zo
wijdverbreid en hardnekkig is dat bijna niemand eraan lijkt te twijfelen.
Die overtuiging is gebaseerd op de gedachte dat mensen
vanuit zichzelf niet in staat zijn het juiste
te doen. Dat mensen alleen dat juiste doen als ze daartoe gedwongen worden door andere mensen. Betere mensen. Mensen die wel
weten wat het juiste is en dat aan ons opleggen en van ons afdwingen. Door
"leiders". Anders doen we het niet...
Maar, als onze overheid even niet toekijkt, gaan we elkaar
dan werkelijk te lijf? Slaan we elkander dan werkelijk de kop in? De mensen hier in de straat in ieder geval niet, net
zomin als de mensen in de volgende straat. Sterker nog: de mensen in deze
straat gaan de mensen in de volgende straat niet eens te lijf. Zelfs niet als
onze hoeders even de andere kant opkijken.
Laten we dat achterwege omdat we bang zijn voor de mogelijke
straffen? Ik ken werkelijk niemand
die zo denkt. Mensen doen dat niet omdat ze dat niet willen doen.
Nou weet ik best dat er ook mensen zijn die niet het beste voorhebben met anderen.
Mensen die er geen bezwaar in zien om anderen te benadelen of te beschadigen
ten bate van hun eigen belang. Maar hebben we werkelijk een dwingende overheid
nodig om ons daartegen te beschermen?
De meeste mensen gaan uit van de gedachte : als het
met de anderen goed gaat, gaat het ook goed met mij. Veruit de meeste mensen
zijn er helemaal niet op uit om anderen te benadelen.
Maar naar schatting zo'n 3 tot 10% van de mensen is behept
met een variërende mate van psychopathie, denkt alleen aan zijn eigen belang en
probeert andere mensen te manipuleren, te bestelen of op andere wijze te
benadelen ten bate van zichzelf. Dat zijn de superegoïsten die uitsluitend aan
zichzelf denken en die het niets kan schelen of dat ten koste van een ander
gaat.
Maar rechtvaardigt dat een surveillancecultuur waarbinnen overheidsgezag
ons daartegen zou moeten beschermen? Dat zou betekenen dat die overheid nooit
meer de andere kant op kan kijken, iedereen onder controle moet houden, dus ook
degenen die helemaal geen kwaad in de zin hebben. Een tendens overigens die
momenteel sterk gaande is met alle cameratoezicht, elektronische controle en
(binnenkort in dit theater) drones die ons begluren. Maar is dat een goed idee?
Ik denk het niet.
Ten eerste omdat het nu toch onderhand duidelijk zou moeten
zijn dat lieden met een psychopathische inslag juist onevenredig vaak naar
boven drijven in bestuurlijke functies. De geschiedenis (evenals het heden)
staat werkelijk bol van despoten, heersers, bestuurders en machthebbers die
vooral gekenmerkt worden door niets ontziend egoïsme. Wiens gezag vooral
aangewend wordt voor de eigen macht en rijkdom, zonder enig oog voor de ellende
en armoede van de
bevolking.
Het zijn juist diegenen die het handigst zijn in liegen,
bedriegen en manipuleren en er ook geen enkel bezwaar tegen hebben als dat ten
koste gaat van wie dan ook (behalve zijzelf), die voor zichzelf de beste en
meest invloedrijke posities weten te bemachtigen. Logisch, oefening baart
immers kunst.
Voorbeelden te over, en ook wetenschappelijke onderzoeken
tonen aan dat er in de bestuurlijke toplagen veel meer superegoïsten en
psychopaten te vinden zijn dan gemiddeld onder de bevolking.
Is het dan een goed idee om ons door rücksichtsloze egoïsten
te laten beschermen tegen rücksichtsloze egoïsten? Dat lijkt me net zoiets als
je huis laten bewaken door het inbrekersgilde of je kinderoppas te rekruteren
bij de pedofielenvereniging. Niet slim dus.
Maar wat nog veel belangrijker is: wij kunnen misdadigers veel beter zelf aanspreken op hun ontoelaatbare gedrag.
Wanneer er geen gezag zou zijn, dan hadden we geen andere keuze dan deze mensen
zelf te corrigeren en dat is veel effectiever. Als er dan iemand in de buurt
een ander zou beschadigen, dan zouden we er zelf op afstappen en duidelijk
maken dat dit gedrag ontoelaatbaar is. In plaats van naar de politie gaan,
zoals nu het gebruik is, en de verantwoordelijkheid over te laten aan anonieme
vertegenwoordigers van het gezag, die er eigenlijk buiten staan.
Juist omdat de politie en het
gezag er eigenlijk buiten staan is het momenteel nodig om iedereen als
potentiële misdadiger te behandelen, zoals in steeds toenemende mate het geval
is.
Wanneer er geen wetten en gezag
zouden zijn dan zou er voor ons niets anders opzitten dan te doen wat we zelf het
juiste vinden. De mensen in de straat zouden degenen die in hun directe
omgeving over de schreef gaan, zelf moeten corrigeren, in plaats van naar de
politie te stappen en het over te laten aan een anonieme vertegenwoordiger van
het gezag.
Ja maar, hoor ik u zeggen, zonder
wetten worden onze rechten niet beschermd. Welnu, wetten zijn er helemaal niet
om uw rechten te beschermen. Wetten zijn er om privileges te beschermen en dat
zijn meestal niet uw privileges. In feite hebben we geen enkel recht toegekend
gekregen door wetgeving, al was het maar omdat u over de wetgeving niets te
vertellen hebt.
Het is de politiek, die deel
uitmaakt van het gezag, die de wetten bepaalt en naar eigen smaak kan aanpassen
als ze dat zo uitkomt. Wetten beschermen daarom vooral de posities van de hiërarchisch
hooggeplaatsten. De enige situatie waarin die wetten, theoretisch gezien, enige
bescherming zouden opleveren, is wanneer politiek, overheid en gezag werkelijk
het beste met u voor zouden hebben. Het moge onderhand duidelijk zijn dit in
veruit de meeste gevallen niet zo is.
Gezag heeft alleen bestaansrecht
als we in de overtuiging verblijven dat we tegen onszelf beschermd moeten
worden. Als we ervan overtuigd blijven dat we er zonder gezag een moordende en
stelende chaos van zouden maken omdat dit "nou eenmaal in de aard van mensen " zou liggen. Maar dat spreekt faliekant tegen
de gangbare gedachte dat democratie een goed en eerlijk systeem zou zijn en dat
democratie zo ongeveer gelijk zou staan aan vrijheid.
Maar wanneer wij mensen, er
werkelijk op uit zouden zijn elkaar te bestelen, de kop in te slaan of
zwakkeren te laten verkommeren, waarom stemmen we dan niet massaal op partijen
die deze dingen voorstaan? Dat doen we niet omdat we dat niet willen.
Democratie heeft werkelijk
helemaal niets met vrijheid van doen.
Als een slaaf mag kiezen wie zijn
slavendrijver is, aan wie hij moet
gehoorzamen, is hij dan vrij?
Democratie is een systeem dat de
hiërarchie in stand houdt, met instemming van de bevolking. Handig,
want dat scheelt een hoop gedoe met het in bedwang houden van die bevolking. Er
wordt ons niet gevraagd of we ons
zelfbeschikkingrecht willen weggeven aan een ander (een 'leider' die voor ons
mag beslissen) maar aan wie we het
willen weggeven. En toch gaan we steeds maar weer vrijwillig naar de stembus om
ons zelfbeschikkingrecht weg te geven in de veronderstelling dat we "nou
eenmaal bestuur nodig hebben". We gedragen ons als gehoorzame kinderen.
Terwijl we toch helemaal geen kinderen zijn.
En het gezag gedraagt zich als een
ouder die nog steeds zeggenschap wil behouden over zijn volwassen kinderen. Die
deze volwassen kinderen nog steeds meent te moeten opleggen wat ze moeten doen
of laten. Het gaat dan al lang niet meer om het nemen van verantwoordelijkheid
(dat kunnen volwassenen prima zelf) , maar om het behoud van de ( machts)positie. Het is
dan aan die volwassen kinderen om zich daarvan los te maken door de bevelen simpelweg te
negeren en zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun doen en laten.
Een hiërarchisch ingerichte wereld
is al tientallen eeuwen onze realiteit. Die realiteit is het gevolg van onze overtuiging
dat dit een noodzakelijkheid is. Dat het onontkoombaar is. Daarom stemmen we ermee in en daarom blijft die realiteit zo bestaan.
Maar dat die realiteit altijd zo geweest is, wil nog niet zeggen dat het altijd zo moet blijven. Wat als die overtuiging nou een vergissing is? Dat die vergissing al zoveel eeuwen bestaat, maakt die vergissing nog niet tot waarheid.
Maar dat die realiteit altijd zo geweest is, wil nog niet zeggen dat het altijd zo moet blijven. Wat als die overtuiging nou een vergissing is? Dat die vergissing al zoveel eeuwen bestaat, maakt die vergissing nog niet tot waarheid.
De chaos en het geweld in de wereld
zijn juist het gevolg van bestuurlijke macht. Het zijn machthebbers en overheden
die oorlogen, moord en doodslag, en systematische diefstal op hun geweten
hebben. Allemaal zaken waartegen diezelfde overheden ons juist zouden beschermen, in
onze overtuiging. Diezelfde overtuiging laat ons als gehoorzame soldaten, politieagenten, belastingambtenaren en andere volgzame handlangers, de gruwelijkheden uitvoeren.
Wat als we helemaal geen bestuur,
leiding of gezag nodig hebben om het juiste te doen? Wat als we gewoon gingen
doen wat we allemaal willen doen: voor onszelf en voor onze dierbaren zorgen?
En die dierbaren weer voor hun dierbaren. Dan zorgt iedereen voor iedereen en
dan hebben we helemaal niemand meer nodig die ons vertelt wat we moeten doen,
met alle gruwelijke uitwassen van dien. Uitwassen die het, getuige de
beschreven ellende, ons juist onmogelijk maken om ervoor te zorgen dat het goed
gaat met ons en met degenen die ons aan het hart liggen.
Het zal natuurlijk even wennen
zijn om zelf te beslissen wat het juiste is om te doen. We zijn zo lang gewend
geweest dat anderen, bestuurders, politici en overheden ons dat vertellen. Maar
na al die eeuwen ellende zou het nu toch onderhand duidelijk moeten zijn dat
dit geen goed idee is. Er zit dan werkelijk niks anders op dan eraan te wennen
om voortaan de verantwoordelijkheid voor onszelf te nemen.
Tijd voor iets werkelijk nieuws
dus.